۱۰ جای دیدنی تهران

کلان‌شهر تهران بناهای تاریخی، جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی بسیاری دارد؛ آن‌قدر که ممکن است بعضی نقطه‌های مهم توریستی‌اش از چشم پنهان بماند یا در شلوغی‌های خیابان‌هایش گم شود. بیش‌تر مسافرهای تهران، برای انجام کارهای تجاری و اداری به این شهر سفر می‌کنند و بیش‌ترشان نمی‌دانند، چه گنجینه‌های ارزشمندی در دل این شهر جا گرفته‌اند. گنجینه‌هایی که قطعاً دیدن‌شان بعد از یک روز شلوغ کاری، حسابی حال آدم را سرجایش می‌آورد. با مجله گردشگری سفرزون، با ۱۰ پیشنهاد بازدید از جاهای دیدنی تهران همراه شوید.

<b>z35W7z4v9z8w</b>

موزه‌ی هنر‌های معاصر

موزه‌ی هنرهای معاصر| خانه‌ی بزرگ‌ترین گنجینه‌ی هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکا

موزه‌ی هنرهای معاصر| خانه‌ی بزرگ‌ترین گنجینه‌ی هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکا

موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، از معروف‌ترین موزه‌های هنری ایران است که بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکای شمالی را در دل خود جا داده است. این موزه مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه‌ی مهم هنر نوگرا در دنیاست و ۹ گالری دارد: ۳ نمایشگاه شامل بیش از ۴ هزار اثر از نقاشان و هنرمندان ایران و جهان در گنجینه‌ی دایمی موزه و ۶ گالری که به نمایشگاه‌های موقتی و فصلی اختصاص دارد. موزه‌ی هنرهای معاصر یکی از آن جاهای دیدنی تهران است که دوست‌داران هنر گهگاه برای عوض شدن حال‌شان باید راهی‌اش شوند. فقط یادتان باشد این موزه روزهای تعطیل باز نیست و حتما قبل از عازم شدن از باز بودنش مطمئن شوید.

برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.

نشانی: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله.

مجموعه‌ بازار تهران

مجموعه‌ی بازار تهران| نبض اقتصاد ایران

بازار تهران از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و در عین حال، زنده‌ترین بناهای تهران است که همیشه پر است از خریدار و فروشنده و گردشگر. بنای اولیه‌ی بازار مربوط به سال‌های ۹۰۰ تا ۹۲۰ هجری شمسی است. بخش‌های قدیم بازار تهران با سقف‌هایی به‌ شکل طاق و گنبد ساخته شده و روشنایی این قسمت از بازار، از روزنه‌هایی که در گنبدهای آجری وجود دارد، تأمین می‌شود. مجموعه‌ی بازار تهران، همچنان به‌عنوان یکی از فعال‌ترین قطب‌های اقتصادی تهران شناخته می‌شود. اگر دل‌تان یک خرید ارزان و به‌صرفه می‌خواهد، بازار تهران را فراموش نکنید. فقط یادتان باشد بازار روزهای تعطیل ادامه مطلب...

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.

برای خرید بلیط هواپیما خارجی و رزرو تورهای سفرزون به سایت سفرزون مراجعه کنید.

قلعه رودخان ، قامت بلند تاریخ گیلان در دل فومن

قلعه رودخان یکی از خاص‌ترین قلعه‌های ایران است. این قلعه در قلب جنگل‌های شمال ایران قرار دارد. رودخان یکی از قلعه‌هایی است که بازدید از آن شکوه را در دل بیننده می‌آفریند. این قلعه‌ی تاریخی با عبور از روزگاران همچنان سالم است. بازدید از قلعه رودخان سفری است رویایی و فراموش نشدنی. در این مطلب با مجله گردشگری سفرزون همراه شوید تا به گیلان سفر کنیم.

قلعه رودخان ، میراث ساسانیان

در خصوص تاریخ بنای این قلعه نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که رودخان در روزگار ساسانیان بنا شده است. در دوره‌های بعد این بنا مرمت شده، روزگار سلجوقیان ، اوج شکوه این قلعه بوده است. با وجود این نظریات می‌توان گفت این قلعه شباهت بسیار زیادی به آثار مغولی دارد. این بنا با مصالحی کاملا طبیعی ساخته شده است. تمام اجزای به کار رفته در بنا از محیط اطراف گرفته شده. این سازه‌ی ارزشمند در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹ در فهرست آثار تاریخی و ملی ثبت شد.

رودخان ، نامی بلند آوازه

نام این قلعه در روزگاران اوج خود لرزه‌ای بر اندام دشمنان می‌انداخته. قلعه‌ای با شکوه و با دسترسی بسیار سخت که همچون رازی به‌نظر می‌آمد. این بنا در طی تاریخ نام‌های مختلفی داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به:  قلعه هزار پله، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال اشاره کرد.

اما ماندگارترین نام قلعه، رودخان است که به دلیل وجود رودی‌ست به همین نام در همسایگی قلعه . این قلعه رفت و آمدهای تاریخی بسیاری به خود دیده. گفته شده این بنا روزگاری پایگاه اسماعیلیان بوده. مدتی هم میرزا کوچک خان در این قلعه حضورداشته است.مسیر جنگلی، شیب قلعه و رودخانه‌ی توفنده‌ی رودخان که دشمنان را به کام خود می‌کشید از علل مقاومت این قلعه است.

قلعه رودخان، یک کشف لهستانی

با گذشت سال‌ها این قلعه در میان جنگل‌های گیلان به خواب فرو رفته بود. تا اینکه محققی لهستانی به نام آلکساندر شودزکو خچکو در سال ۱۸۳۰ میلادی، قلعه را دید و درباره‌ی ان چنین نوشت: «دژی است بر بالای کوهی در قسمت علیای رودخانه ای به همین نام، بام آن سنگی است و طرفین ورودی دارای دو برج دفاعی مستحکم است و بر کتیبه سردر ورودی آن حک شده است که این قلعه برای نخستین بار در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هـ.ق برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است»

قلعه و تاریخی پر فراز و نشیب

این بنا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌ی خود از انتخاب‌های ویژه‌ی پادشاهان و فرمانده‌ها بوده است. قلعه با هزار پله‌ و شیبی لغزنده رویایی بود که به سختی می‌شد به آن دسترسی داشت. رودخان در ابتدا توسط ساسانیان بنا شد. در آن دوران از نفوذ لشکرکشی اعراب جلوگیری می‌کرد. پس از آن با حضور سلجوقیان در ایران، بنا مرمت شد. سازه‌ی جدید محلی برای دفاع از پادشاه و خانواده‌اش بود.  بر روی کتیبه سردر ورودی قلعه که در موزه گنجینه رشت قرار دارد، نوشته شده که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین، تجدید بنا شده است. امیره حسام الدین دباج فومنی (مظفرالسلطان)، فرمانروای بیه پس بود که به عنوان اولین قدرت منطقه‌ای که از دستورات صفویان سرپیچی کرد، از وی یاد می‌شود. او به بازسازی قلعه رودخان پرداخت. اما در نهایت مقاومت او بی نتیجه ماند و در تبریز دستگیر و اعدام شد.

معماری قلعه رودخان

این بنا به‌روی دو قله قرار گرفته است. کل ساختمان قلعه به سه قسمت میانی، شرقی و غربی تقسیم می‌شود. از این بخش‌‌ها یکی به ارگ اختصاص داشته و دیگری قورخانه بود. ارگ محل زندگی پادشاه، حرمسرا، شاه نشین و ساختمان‌هایی مسکونی بوده است. قورخانه نیز بخش امنیتی و دفاعی قلعه محسوب می‌شده. این بنا  در ارتفاعی حدود ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا قرار دارد، ۲.۶ هکتار مساحت دارد، دارای برج و باروهایی به بلندی ۱۵۰۰ متر است. طول قلعه حدود

غذاهای گرجستان ،ترکیبی از طعم‌های تازه و رنگ‌های هیجان انگیز

غذاهای گرجستان ترکیبی سنتی و هیجان انگیز هستند. این طعم‌ها با افسانه‌ها و قصه‌های باستانی گره خورده‌اند. این غذاها از فرهنگ‌های مختلفی تاثیر گرفته‌اند. با افزایش سفرهای ایرانیان به کشور گرجستان، بدنیست که در خصوص فرهنگ غذایی این کشور بیشتر بدانیم. اکثر غذاهایی که در گرجستان سرو می‌شوند گوشت را ترکیب خودشان دارند! این غذاها هر کدام شیوه‌ای خاص برای طبخ دارند. اگر شما هم می‌خواهید با این خوراکی‌های خوشمزه بیشتر آشنا شوید با مجله گردشگری سفرزون باشید. در منطقه گرجستان بیش از ۱۵۰ نوع غذا وجود دارد که عمدتا از دیگر فرهنگ های غذایی آسیا تأثیر پذیرفته اند. در این مطلب سعی داریم به‌طور کامل غذاهای گرجستان را معرفی کنیم. این غذاها آنقدر هیجان‌انگیزند که با خواندن این مطلب حتما به فکر آماده کردن یکی از آن‌ها می‌افتید!

خینکالی |  Khinkali

خینکالی یک لقمه‌ی خوشمزه است. طعم این غذا شما را شگفت زده می‌کند. خینکالی را می‌توان در فهرست محبوب‌ترین غذاهای گرجستان قرار داد. برای طبخ این غذا ترکیبی از گوشت گاو( بره یا خوک) به همراه ادویه آماده می‌شود. این مخلوط داخل لقمه‌ای خمیری به شکلی خاص پیچیده می‌شود. البته این غذا را می‌‌توان با ترکیبات گیاهی مانند پوره‌ی سیب زمینی و سبزیجات آماده کرد.

چخخبیلی | Chakhokhbili 

این خوراک یکی از غذاهای گرجستان است که با نان سرو می‌شود. چخخبیلی نوعی خورشت گرجستانی است که از گوشت قرمز و گوشت قرقاول تهیه می‌شود. البته در حال حاضر گوشت مرغ جایگزین قرقاول شده است. این غذا طبخ آسانی دارد و به راحتی سرو می‌شود.

چاناخی |   Chanakhi

چاناخی یک تاس کباب خوشمزه‌ی گرجی است. این غذا در ظرفی سفالی به همین نام طبخ می‌شود. این تاس کباب از گوشت بره، سیب زمینی، بادمجان، گوجه، سیر،  سبزیجات، پیاز و هویج تهیه می‌شود. این غذا روی شعله‌ای آرام پخته می‌شود تا طعم آن بهتر باشد و جا بیفتد.

چاکاپولی |  Chakapuli

چاکاپولی مانند سایر غذاهای گرجستان از ترکیب گوشت قرمز و تازه با سایر مواد آماده می‌شود. این خورشت ترش مزه معمولا در فصل بهار مهمان سفره‌ی گرجی‌ها است! چرا که در ترکیبات آن از گوجه سبز استفاده می‌شود. از سایر موادی که در این غذا استفاده می‌شوند باید به سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و مخلوطی از سبزی های تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز اشاره کرد.

شیشلیک |  Shashlik 

شنیدن نام شیشلیک در بین غذاهای گرجستان شاید شما را متعجب کند! اما این غذا مختص سرزمین ما نیست. این کباب ویژه‌ در بسیاری از کشورهای غرب آسیا، آسیای میانه و بخش‌هایی از اروپا طبخ می‌شود. این کباب از گوشت بره تهیه می‌شود، اما در بعضی کشورها گوشت‌های دیگری هم مصرف می‌شود. در کنار گوشت

آسیاب بادی نشتیفان ؛ شاهکار مهندسی عصر صفوی

آیا تا به حال یک آسیاب بادی را از نزدیک دیده‌اید؟ شاید تصور بیشتر ما از آسیاب‌های بادی ، از میان کارتون‌های کودکی‌مان باشد؛ غافل از اینکه یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین آسیای‌های بادی را در کشور عزیزمان ایران داریم. آسیاب بادی نشتیفان ، از کهن‌ترین و زیباترین آسیاب‌های بادی است که در استان خراسان رضوی و در جنوب شرقی شهرستان خواف قرار دارد.

آسیاب بادی نشتیفان بی‌شک یکی از زیباترین آثار به جای مانده از دوران کهن است که می‌توان شاهکار معماری ایرانی را در ساخت و کارکرد آن دید. اگر می‌خواهید با این شگفتی عصر صفوی آشنا شوید، همراه با مجله گردشگری سفرزون به منطقه نشتیفان سفر کنید:

آسیاب بادی نشتیفان ؛ زیبایی در دل کویر

نام این آسیاب بادی، برگرفته از منطقه‌ای خاص در نزدیکی شهر خواف است. جالب است که بدانید “نشتیفان” از دو واژه “نش” به معنی نیش و “تیفان” به معنی توفان ساخته‌شده‌است. برخی واژه “نش” را کنایه از نیش عقرب می‌دانند که در مناطق گرمسیری وجود داشته‌است. برخی افراد محلی، آسیاب‌های بادی را، “آس‌باد” می‌نامند.  این نام‌گذاری از آن جهت است که وزش بادهای موسمی از سمت سیستان، به مدت ۱۲۰ روز ادامه داشته‌ و از این رو این منطقه مکان مناسبی برای ساخت و بهره‌برداری از آسیاب‌های بادی بوده‌‌است.

آسیاب بادی نشتیفان، یادگاری از عصر صفویه است که معماری و ساخت آن و همچنین نوع مهندسی خلاقانه‌اش، نظر بسیاری از افراد را خودش جلب کرده‌است.

تفاوت اصلی و مشهود این آسیاب، با دیگر آسیاب‌هایی که تا به حال دیده‌ایم، در نحوه قرار گرفتن آن است. آسیاب بادی نشتیفان، برخلاف آسیاب‌های معمول، پره‌ای دایره‌ای شکل که به دور یک محور می‌گردد ندارد؛ بلکه پره‌های این آسیاب، به شکل عمودی ساخته شده‌اند و به صورت ایستاده حول یک محور استوانه‌ای شکل می‌چرخند و قسمت زیرین آن به سنگ آسیاب متصل‌است. این اسیاب‌های بادی چوبی‌اند و ساختار ساده‌ای دارند، اما از حیث مهندسی ساخت و قدمت و عملکرد، بسیار شاخص و ستودنی هستند.

معماری آسیاب بادی نشتیفان

این آسیاب‌های بر روی سکوهایی بلند و ساخته‌شده از کاهگل بنا شده‌اند که برای رسیدن به آن، باید پله‌های کاهگلی و قدیمی را بالا رفت. آسیاب‌ها، به ترتیب و با نظم زیبایی در کنار هم تعبیه شده‌اند و میان هر آسیاب با آسیاب مجاورش، دیواره‌ای از کاهگل قرار گرفته‌است. این تفکیک و نظم از آن جهت است که در زیر هر یک از آسیاب‌ها، با فاصله‌ای منظم اتاقکی قرار دارد که امتداد هر آسیاب در آنجا واقع شده و سنگ آسیاب درون اتاقک‌ها قرار دارد.

اتاقک‌های ساخته‌شده در زیر آسیاب بادی نشتیفان، مساحت کمی دارند و سقف آن‌ها به شکل‌گنبدی و از ترتیب منظمی از سنگ‌ها ساخته‌شده. سنگ آسیاب در وسط اتاقک قرار گرفته و دایره‌ای شکل‌ است.  آسیابان نیز گاه درون اتاقک‌ها برای کنترل و نظارت سنگ آسیاب و گاه در بالای بلندی برای اطمینان از درست کار کردن پره‌ها حضور داشت.

نکته جالب، درباره اتاقک زیرین (همکف) آسیاب‌ها، این است که آن‌ها را برخلاف جهت وزش باد ساخته‌اند تا هنگام وزش بادهای شدید، مشکلی برای انجام فعالیت نداشته‌باشند. این اتاقک‌ها، انبار اصلی غلات بوده‌اند و کار اصلی آسیاب‌ها، در واقع آسیاب گندن و جو بوده‌است. آسیاب بادی نشتیفان، به سبب قدرت و کارایی منحصر به فرد خود، تاثیر زیادی را بر کارایی و اقتصاد مردم این منطقه گذاشته‌بود و افراد ساکن در آنجا، از طریق آسیاب کردن غلات، معیشتشان را فراهم می‌کردند.

جزئیاتی دیگر از این بنا

یکی از شگفتی‌های این آسیاب ، وجود ابزاری ساده و ابتدایی است که در حفره زیرین سنگ اسیاب قرار دارد و همچون اهرم، برای نگاه‌داشتن سنگ آسیاب از حرکت، عمل می‌کند. از دیگر شگفتی‌های مهندسی صفویان در ساخت این آساب بادی وجود “تخت وحشت” است. این ابزار از قسمت پایین و از داخل، کار کنترل و کند کردن سنگ آسیاب را بر عهده دارد. پس از انکه تخت وحشت کار خود را انجام داد، بدون درنگ چرخ و پره را در قست فوقانی با اهرمی به نام “نی‌باد” متوقف کرده و کار تعطیل می‌شود.

تنها چیزی که می‌تواند مانع از انجام کار آسیاب بادی نشتیفان شود، نبودن و نوزیدن باد است. در واقع هر چه باد بیشتری شروع به وزیدن کند، آسیاب نیز با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و بر عکس. امروزه، قسمت‌های تخریب شده این آسیاب مرمت

غذاهای ارمنستان ، طعم‌هایی با ریشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین

ارمنستان سرزمینی است که تاریخی کهن دارد. این کشور پر جاذبه یکی از مقاصد اصلی سفر ایرانیان است. در سفربه ارمنستان شما با دنیایی از طعم‌های جدید رو به رو می‌شود. غذاهای ارمنستان به قدمت همین سرزمین هستند. با مزه مزه کردن هر طعم بخشی از فرهنگ مردم آن را درک می‌کنید. ممکن است بعضی از این غذاها برای ما نام آشنا باشند. چرا که در سزمین قفقاز اشتراک بسیاری دیده می‌شود.ما در این مطلب از مجله گردشگری سفرزون می‌خواهیم گشتی در این طعم‌های تازه و متنوع بزنیم. برای آشنایی بیشتر با غذاهای کشور ارمنستان همراه ما باشید.

قاپاما  | Ghapama ، پر و پیمان در غذاهای ارمنستان

این غذا ترکیبی خوشبو است که در یک کدو تنبل پخته می‌شود! برای تهیه این غذا از ترکیب بادام، خرما، سیب، آلو، زغال اخته، زردآلو، آلو بخارا و کشمش استفاده می‌کنند. این مخلوط را با برنج نیم پز، عسل و دارچین، داخل کدو می‌ریزند. کدو را با کمی آب روی شعله‌ای ملایم قرار می‌دهند. قاپاما یکی از غذاهای ارمنستان است که در مناسبت‌هایی خاص مانند کریسمس طبخ می‌شود.

اسپاس  | spas

اسپاس یکی از سوپ‌های محبوب در میان غذاهای ارمنستان است. این سوپ بافتی سبک و طعمی لذت‌بخش دارد. اگر طرفدار خوردن یک کاسه سوپ خوشمزه هستید در ادامه با ما باشید.این سوپ یک وعده‌ی انرژی بخش برای روزهای سرد سال است. اما می‎‌‌توان آن را به‌صورت سرد هم میل کنید. برای تهیه اسپاس از ماست، جو(گندم)، خامه و سبزیجات تازه استفاده می‌کنند. این غذا به سوپ سفید هم معروف است.

خش یا کله پاچه  |  Khash 

خش از آن اشتراکات فرهنگی خوشمزه است! کله پاچه در سفره‌ی غذاهای ارمنستان بسیار محبوب است. این غذا بیشتر برای روزهای سرد سال آماده می‌شود. خش در اکثر مواقع برای صبحانه در نظر گرفته می‌شود. این غذای پرکالری و خوشمزه با سیر فراوان تهیه می‌شود.

خورواتس  |   Khorovats 

گوشت قرمز جایگاه ویژه‌ای در غذاهای ارمنستان دارد. یکی از غذاهایی که در بین مردم بسیار محبوب است و شما اسم آن را در همه‌ی منو ها می‌‎بینید، خورواتس است.  می‌توان گفت این کباب همان شیشلیک است. آماده کردن خورواتس برای ارمنی‌ها یکی از راحت‌ترین کارهاست. اگر به ارمنستان سفر کردید در انتخاب این غذا دقت کنید،  چرا که با گوشت خوک نیز طبخ می‌شود.

هاریسا | Harissa

هاریسا یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای ارمنستان است. این غذای لطیف مانند حلیم است. از ویژگی‌های خاص هاریسا جایگاه تاریخی آن است. این غذا در روزگار جنگ‌های عثمانی بسیار طبخ می‌شد. به همین دلیل از غذاهای ویژه‌ی کشور محسوب می‌شود. برای تهیه‌ی هاریسا گوشت مرغ یا گوسفند را به همراه گندم، برای مدتی طولانی روی شعله‌ای آرام قرار می‌دهند. تمام مواد نرم می‌شوند و حلیمی خوش طعم به دست می‌آید.

 دلمه Dolma

دلمه از دسته‌ی غذاهایی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها حضور پر رنگی دارد. این غذا یکی دیگر از خوراک‌ها محبوب و آسان برای ارمنی‌هاست. با آمدن فصل بهار و تابستان و رسیدن برگ‌های جوان، دلمه به وفور طبخ می‌شود. در کشور ارمنستان گوشت‌های مختلفی برای مواد دلمه در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر برگ مو، این غذا با گوجه، فلفل و بادمجان