دره خزینه ؛ شگفتی بی نظیر طبیعت

تاریخچه دره خزینه

استان لرستان از استان های غربی کشور است که با وجود اقلیم مناسب و جاذبه های فراوان، هنوز طبیعت بکر و دست نخورده ای دارد. در میانه‌های جاده پلدختر به اندیمشک و در جوار روستایی به نام خزینه یکی از این نقاط بکر جا خوش کرده است. بر اثر میلیون ها سال فرسایش و تحولات زمین شناسی و گذراندن فراز و نشیب های بسیار، دره ای شکل گرفته که به لحاظ فرم ظاهری و زیبایی خیره کننده اش شهره گردشگران و طبیعت دوستان است. نقش و نگارهای گلسنگی بر دیواره ها و صخره های دره منظره ای چشم نواز و وحشی خلق کرده و عبور رود کرخه از درون آن جلوه خاصی به طبیعت خشن و جذاب منطقه داده است.

 

یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران دره زیبایی در ارتفاعات لرستان است که آن را بیشتر با همزاد آمریکایی اش ، گرند کانیون می شناسند. دره خزینه در منطقه ای ناهموار و صخره ای در بالای رودخانه کرخه قرار دارد و به خاطر شباهت بی مانندش به دره گرندکانیون آمریکا شهرت یافته است. هر ساله گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور برای تماشای این جاذبه بی نظیر به این منطقه می آیند و هیجان و زیبایی و آرامش را توأمان تجربه می کنند. با سفرزون همراه باشید تا از دره خزینه یا گرند کانیون ایران بیشتر برایتان بگوییم.

دیدنیهای دره خزینه | گرند کانیون ایران

اما دره‌ی خزینه تنها یک دره ساده نیست و دیدنی‌های جذابی دارد که در ادامه دو مورد از مهم ترینشان را معرفی می‌کنیم:

 

پیچ نعل اسبی

مشهورترین بخش دره قسمتی موسوم به پیچ نعل اسبی است. در این قسمت صخره ای عظیم در وسط قرار گرفته و بخشی از رود کرخه در مسیر خود آن را احاطه کرده است. این درست همان جایی است که شباهت دره خزینه به گرندکانیون آمریکا به اوج خود می رسد. تا جایی که تمایز آن دو را در تصاویر دچار مشکل می کند: صخره ای در وسط که دور تا دور آن را آب فرا گرفته است.

بلندترین پل معلق خاورمیانه در گرند کانیون ایران

جاذبه دیدنی دیگری که در این منطقه قرار دارد، پل معلق دره خزینه است که با ۸۵ متر ارتفاع از سطح زمین بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه است. این پل با ۱۱۲ متر طول و عرض دهانه ۸۰ متر بسیار زیبا و مستحکم بوده و از به هم پیوستن چوب‌های روسی و چهار طناب کابلی به وجود آمده است. ساخت این پل معلق در ابتدا توجیه ارتباطی داشت. برای اینکه تردد و حمل و نقل گروه مطالعاتی مهندسین سد کرخه راحت‌تر صورت گیرد، پل معلق خزینه روی رودخانه کرخه ساخته شد. اما بعدها استقبال گردشگران و بازتاب عکس های آن در فضای گردشگری، باعث شهرت آن شد. نکته جالب دیگر در مورد پل معلق دره خزینه این است که یک سر آن در استان لرستان و سر دیگرش در استان ایلام قرار دارد و به نوعی حد فاصل دو استان غربی کشورمان محسوب می شود.

جاذبههای نزدیک دره خزینه

از جاذبه‌های نزدیک به دره‌ی خزینه می‌توان به تنگ شیرز، آبشار برنجه، دره نی‌گاه و آبشار نوژیان لرستان اشاره کرد.

تفریحات در دره خزینه

علاوه بر لذت بردن از شاهکار طبیعت و قدم زدن بر روی پل معلق، امکان تفریحات جالبی برای شما وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کوهنوردی، گردش و عکاسی اشاره کرد:

 

کوهنوردی بر بلندای دره

از جمله کارهای هیجان انگیزی که در بازدید از گرند کانیون ایران  می توانید بکنید کوهنوردی است. به خاطر توپوگرافی خاص منطقه و وجود ارتفاعات و پستی و بلندی هایی که در اثر فرسایش در صخره های منطقه به وجود آمده،  فرصت فوق العاده ای برای کوهنوردان در دل یکی از زیباترین طبیعت های ایران رقم خورده است.

اقامت در دره خزینه

برای بازدید از منطقه شاید نصف روز هم کافی باشد. اما اگر دل کندن از زیبایی های آنجا برایتان سخت بود و قصد اقامت داشتید می توانید در زمین های هموارتر آنجا کمپ زده و با همراه داشتن وسایل کافی ، شب را در دل طبیعت به صبح برسانید. در غیر این صورت، هتل ها، مهمانسراها و خانه های محلی در شهرهای اطراف پذیرای شما خواهند بود.

طاق بستان ؛ شکوهی باستانی در دل طبیعت

تماشای یادگارهای باستانی و شاهکارهای هنری پیشینیان از تجربه های ناب و دلنشین زندگی در عصر ماست. ایران از معدود کشورهایی است که تقریبا در اکثر نواحی و مناطق مختلف آن، می‌توان رد پایی از تاریخ را مشاهده کرد. در این بین استان کرمانشاه و مجموعه‌ی تاریخی طاق بستان ، از جمله مناطقی است که تمجید بازدیدکنندگان را برانگیخته است. چرا که با مشاهده سنگ نوشته ها و نقوش برجسته شکوهمند آن، حس غروری از جنس هویت، اصالت و تمدن غنی ایرانی در ما برانگیخته می شود. با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا سری به طاق بستان، جذاب ترین جاذبه استان کرمانشاه بزنیم.

طاق بستان؛ مهد نمایش قدرت در تاریخ

طاق بستان یکی از جولانگاه های پادشاهان عصر ساسانی بوده که دستور حجاری را بر دل کوه صادر کرده اند.  نقش برجسته های ساسانی که در نقاط مختلف ایران دیده می شوند، قدرت و ابهت شاهان این عصر را به رخ می کشند. آن ها هرکجا را که در تیررس نگاه ناظران بوده برای نمایش قدرت خود به آیندگان به کار گرفته اند. در ابتدا شاهان ساسانی نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس های خود انتخاب می کردند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او، طاق بستان را که منطقه ای پرآب و سرسبز بود و در بین راه جاده ابریشم قرار داشت،  جایگرین مناطق قبلی کردند.

وجه تسمیه

طاق بستان در زبان کردی کرمانشاهی تاق وه سان گفته می‌شود. «تاق» همان طاق، «وه» به معنی از و «سان» به معنی سنگ می‌باشد و به این ترتیب «تاق وه سان» طاق سنگی معنی می‌دهد.

خصوصیات دو طاق حکاکی شده

طاق بزرگ یک ایوان مستطیلی به ارتفاع ۹ متر است که از حکاکی‌های ظریف و متنوعی تشکیل شده است. روی دیوارهای این ایوان، صحنه‌هایی از تاج‌گذاری پادشاه ساسانی با حضور اهورامزدا و آناهیتا دیده می‌شود. صحنه‌های شکار شاهی هم در دیواره‌های جانبی ایوان بزرگ به تصویر در آمده. در سمت راست صحنه شکار گوزن‌ها و در سمت چپ، صحنه شکار گرازها.

در طاق کوچک که یک ایوان کوچک با ارتفاع ۵ متری است،‌ تزئینات کمتری نسبت به طاق بزرگ‌ به کار رفته است. این در حالی است که باستان‌شناسان، اهمیت طاق کوچک‌ را بیشتر از دیگری دانسته و آن را ارزشمندتر معرفی کردند. چرا که این بخش، بهره‌مند از دو کتبیه‌ی سنگی منقوش به خط پهلوی است که در طرفین آن پیکره‌های شاپور سوم و پدرش شاپور دوم، کنده‌کاری شده است.

در کنار همه اینها نیز سنگ نگاره تاج‌گذاری اردشیر دوم، نهمین پادشاه ساسانی دیده می‌شود. این محوطه به جز این ها، سنگ نگاره‌ای از دوره قاجار با تصویری از محمد علی میرزا شاه، نشسته بر تخت را هم در خودش جای داده است.

ارزش هنری نقشبرجستههای طاق بستان

سنگ‌نگارهٔ شکارگاه سلطنتی طاق بستان نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان به حساب می‌آید. در این حجاری خسرو سوار بر شبدیز به گونه‌ای است که گویی اثر از روی نقاشی، نقش شده‌است. هم‌چنین در طاق بزرگ آثاری از زنان موسیقی‌دان به چشم می‌خورد که به نواختن چنگ و سازهای بادی مشغول هستند. در قسمتی دیگری از طاق بزرگ صحنهٔ شکار گراز به چشم می‌خورد که از نظر حرکت و نمایش از جمله شاهکارهای هنر سنگ‌نگاری به شمار می‌رود، که در سبک هنری، نزدیک به سبک نقاشی بر روی دیوار است.

تفریحات طاق بستان

طاق بستان، دیدنی ترین جای کرمانشاه است، هم برای خود کرمانشاهی‌ها و هم برای مسافران. این محوطه، خنک‌ترین جای شهر است و تابستان‌ها خیلی‌ها برای فرار از گرما به آن پناه می‌برند. در مسیر رسیدن به طاق بستان، ماشین‌تان از لا‌به‌لای دودها می‌گذرد، سفره‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، کبابی‌ها و بستنی فروشی‌ها را پشت سر می‌گذارید تا به ورودی‌ سرسبزش برسید. بساط کباب و دودش، همه جا برپاست، آنقدر که مانع از ثبت جهانی طاق بستان در فهرست میراث جهانی یونسکو شده است. علاقه به خوردن کباب در این منطقه آنقدر زیاد است که خیلی‌ها دلشان می‌خواهد بساط کباب‌شان را در محوطه و کنار دریاچه هم برپا کنند.

تصاویر طاق بستان پر شده از انعکاس ایوان‌ها در دریاچه روبه رویش و دیدن این تصویر از نزدیک، به اندازه تماشایش در عکس‌ها می‌تواند ما را سر ذوق بیاورد. می‌توانیم یک راست برویم سراغ تماشای کنده‌کاری‌های دل کوه یا کمی زیر درخت‌های محوطه بنشینیم، یا گشتی در غرفه‌های کوچک صنایع دستی و سوغات بزنیم. دنده کباب در اینجا حرف اول را می‌زند و رستوران‌های زیادی در کار طبخ آن هستند. بعد از غذا هم می‌توان گشتی در محوطه و زیر سایه روشن درخت‌ها زد و از آن همه کنده‌کاری‌ در دل کوه که به دست انسان صورت گرفته، حیرت کرد.

تورهای یک روزه ، فرصتی کوتاه با خاطراتی به یاد ماندنی

ما نمی‌گذاریم محدودیت زمانی شما مانع سفر رفتن‌تان شود و بهترین پیشنهادها را برای یک روز تعطیل‌تان داریم.

سفرزون امکانی را برای شما فراهم می‌کند تا در کمترین زمان ممکن مناسب‌ترین پیشنهاد را برای تورهای یک روزه دریافت کنید و سفری امن را پیش رو داشته باشید. سفری با تورلیدرهای حرفه‌ای که انرژی و تجربه‌ای فراوان دارند و شما پس از سفر از مرور لحظه‌هایتان لذت می‌برید.

کدام تور یک روزه مناسب من است؟

سفر از یک امری برای صرفا جا‌به‌جایی، تبدیل به تفریح شده است. وقتی حرفِ برنامه‌ریزی برای تعطیلات می‌شود، حتما دوست دارید از تعطیلاتتان برای سفر کردن استفاده کنید تا خستگی روزهایی را که در شلوغی مشغول کار و رفت و آمد بوده‌اید، فراموش کنید. اگر فرصتتان برای تفریح کم است و نمی‌توانید چند روز تعطیلی پشت سر هم پیدا کنید، از آن‌طرف دلتان نمی‌آید قید سفر را بزنید، ما سفرهای یک روزه‌ای را برایتان در نظر گرفته‌ایم که در فرصتی کوتاه، بیشترین تفریح را بکنید. سفرهای یک روزه ما در قالب تورهای یک روزه شهرگردی، طبیعت گردی، رودخانه نوردی، کویر و غیره برگزار می‌شود.

تور یک روزه جنگل نوردی در پاییز

جنگل یکی از زیبایی‌های بکر طبیعت است که قدم گذاشتن در آن، همراه با سکوت فراگیر جاده‌های بالای کوهستان و تلفیق صدای رودخانه، حیوانات و باد، می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های انسان باشد. البته رفتن به دل جنگل نیاز به تجهیزات و راهنما دارد، چون جنگل‌ها جدایِ زیباییشان، خطرهایی دارند که ممکن است برایتان دردسرساز شود. بخاطر همین ما فکر اینجایش را کرده‌ایم. در تورهای یک روزه جنگل نوردی سفرزون، ما با تجهیزات کامل شما را به دیدن زیبایی‌های جنگل‌ها می‌بریم و در لحظه لحظه سفرتان، شما را کامل راهنمایی می‌کنیم تا با خیالی راحت از طبیعت لذت ببرید.

در پاییز جنگل‌ها زیبایی خاصی دارد. مخصوصا اگر مقصد سفرمان به جنگل‌های انجیلی باشد. اگر در پاییز به جنگل خصوصا جنگل‌های انجیلی بروید، دلتان نمی‌آید از آنجا دل بکنید. . درختان انجیلی یا دمیرآغاجی در جنگل‌های شمال از سواحل آستارا تا گلیداغ دیده می‌شود و از جلگه‌های ساحلی دریای خزر، تا ارتفاعات میانبند امتداد می‌یابند. این درختان در پاییز به رنگ‌های مختلف زرد پررنگ، نارنجی سوخته و قرمز روشن تغییر رنگ می‌دهند.

از دیگر جنگل‌های چهارفصل می‌توان به جنگل راش اشاره کرد که در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد و به علت تراکم بالای درختانش، آسمان در آنجا به زور دیده می‌شود. پیاده‌روی گروهی بر روی برگ‌های هزار رنگ و گوش دادن به صدای پرندگان که در بالای سرتان آزادانه پرواز می‌کنند، لذت وصف نشدنی‌ای دارد.

در تور یک روزه جنگل نوردی در پاییز می‌توانید با سفرزون همراه شوید و تمام این تصاویر خیال‌انگیز را از نزدیک ببینید و همیشه به عنوان یکی از بهترین تجربه‌هایتان از آن یاد کنید.

تور یک روزه کویر در پاییز

هرچه بیشتر از فصل گرما فاصله می‌گیریم و به فصل پاییز نزدیک می‌شویم، سفر به کویر لذت‌بخش‌تر خواهد شد. فکرش را بکنید روی رمل‌های داغ پا می‌گذارید و حرکتِ ابرهای بالای سرتان را بدون اینکه ساختمان‌های بلند یا درخت‌ها قطعشان بکنند، می‌بینید. تفریحاتی که می‌توانید در سفرتان به کویر داشته باشید، متفاوت‌تر از آن چیزی‌ست که تا به حال تجربه کرده‌اید.

همراهی با یک گروه پرانرژی که مسیریابی درستی داشته باشند و شما را از خطرات کویر آگاه کنند، سفر را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند. اگر تنها سفر کنید، فرا رسیدن شب در کویر می‌تواند نگرانتان کند. شب‌های کویر گرچه بسیار زیباست، اما ماندن در آن بدون تجهیزات خطرناک است. ما در سفر یک روزه به کویر، تمام تجهیزات لازم را به همراه داریم و از شب‌ کویری برایتان خاطره‌ای فراموش نشدنی می‌سازیم. به جای نگرانی برای مسیریابیِ درست در شب و دور ماندن از خطرات، می‌توانید با تلسکوپ به رصد ستاره‌های آسمان  مشغول شوید و کیفتان را کوک کنید.

کویر مرنجاب ، کویر رضاآباد ، کویر ورزنه از مقاصدی است که در قالب تورهای یک روزه قابل اجراست و می توانید لذت سفر به کویر را بچشید. کویرهای مانند کویر مصر ، کویر کاراکل ، کویر سیاه کوه و … از دیگر کویرهای زیبای ایران هستند، اما برای سفر به این مقاصد باید لیست تورهای چند روزه سفرزون را مشاهده نمایید.

تور یک روزه رودخانه نوردی

رودخانه‌‌هایی که در ایران قرار دارند، غیر از زیبایی بصری، جایی برای تفریح هرساله محسوب می‌شوند. اگر دوست دارید تنی به آب بزنید و از رودخانه‌های خروشان یا آرامی عبور کنید که اطرافشان منظره‌های فوق‌العاده‌ای دارند، رودخانه نوردی بهترین پیشنهاد برای شماست. راه رفتن در رودخانه‌ای که خنکای آبش گرما را از تنتان دور می‌کند، لذت وصف نشدنی‌ای دارد. برای رودخانه نوردی نیاز به تجهیزات دارید، زیرا عمق آب مدام تغییر می‌کند و عبور از هر قسمت، روش خاص خودش را دارد. تورلیدرِ تور رودخانه نوردی سفرزون، از متخصص‌ترین تورلیدرهای این حوزه است که به شما بهترین روش عبور از رودخانه را آموزش خواهد داد. علاوه بر این، با گروه سفرزون بدون آسیب رساندن به طبیعت می‌توانید ایمن و سالم سفر کنید و نگران هیچ چیز نباشید. زیرا ما از قبل فکر همه چیز را کرده‌ایم و برای سفرتان بهترین برنامه‌ها را داریم.

تور یک روزه دره نوردی

تنگه نوردی یک سفر ماجراجویانه است. هیجان عبور از مسیرهای صعب‌العبور و فرود از آبشارهای کوتاه و بلندِ تنگه‌ها آنقدر زیاد است که اگر یکبار امتحانش کنید، طرفدار پر و پا قرصش می‌شوید. البته تنگه نوردی، اصلا شبیه سفرهای معمولی نیست و بدون آموزشِ همراه و آگاهی از کار با وسایل صخره نوردی ممکن نیست. در تورهای یک روزه تنگه نوردی سفرزون، ابتدا آموزش‌های لازم را می‌بینید، سپس با کمک همراهان، لذتِ فرود و سپس دیدن چشمه‌های زلال را می‌چشید.

ما طبق سلیقه‌‌ شما، سفرهای تنگه نوردی متفاوتی را در نظر گرفته‌ایم که بسته به درجه سختی‌ آنها، می‌توانید انتخاب کنید در کدام سفر همراهیتان کنیم.

تنگه میشینه مرگ، دره زمان از جمله بهترین تنگه‌ نوردی‌هایی‌ست که در برنامه‌های یک روزه برایتان در نظر گرفته‌ایم.

تور یک روزه تهران گردی

گشتن در تهران، گذر از تاریخ است. وقتی پایتان را در خیابان‌های قدیمی تهران می‌گذارید، حس می‌کنید تمام اجزای آن، شما را به زمان دیگری پرت می‌کنند. از مغازه‌های قدیمی و بوفه‌هایش بگیر، تا قهوه‌خانه‌هایی که مشامتان را با چایی دم کرده و قلیان و غذاهای سنتی پر می‌کنند. پایتخت ایران که روزگاری جز قریه‌ای کوچک نبود، حالا به عنوان بزرگ‌ترین شهر ایران شناخته می‌شود که از هر طرف آن را بگردید، تمام نمی‌شود. این شهر روزهای سرد و گرم زیادی را چشیده‌ است و روایت‌های بی‌شماری از آن روزها را برایتان بازگو می‌کند؛ روایت‌هایی که غم و شادی را توامان دارند. آنچه دود و شلوغی این کلان شهر زیبا را در نظرتان بی‌اهمیت جلوه می‌دهد، جاذبه‌های بی‌شمار تاریخی، طبیعی‌ و تفریحی‌ای مانند کاخ گلستان و سعدآباد، میدان توپخانه، برج آزادی، باغ ملی، باغ موزه هنر، پارک ارم، درکه و غیره است که از شمال تا جنوب، در جای جای تهران قرار دارند و دیدن هرکدامشان، به سفرتان هیجان می‌بخشد.
تور تهران گردی سفری یک روزه یا نیم روزه‌ است که شما را با مهم‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر آشنا، و در طول سفر، تورلیدری متخصص در این زمینه، تاریخ هر مکان را با زبانی شیرین برایتان بازگو می‌کند. پس کوله و دوربین خودتان را بردارید و با گروه سفرزون همسفر شوید. پایتخت منتظر شما است!

جنگل سنگده ، بهشتی در دل جنگل‌های هیرکانی

شمال ایران است و جنگل‌هایش. برای بسیاری از ما همین که به سمت شمال حرکت کنیم و در جاده زیبای شمال درخت‌های سبز و رودهای پرآب را ببینیم کافی است. اما شمال ایران و به خصوص مازندران جنگل‌های بی‌شماری دارد که هر کدام برای خود زیبایی خاص و ویژگی‌هایی دیدنی دارند. با سفرزون همراه باشید تا یکی دیگر از این جنگل‌ها را به شما معرفی کنیم و شما را مهمان جنگل سنگده کنیم:

در فاصله ۲۴۰ کیلومتری تهران در دامنه جنگلی قله خرونرو، از توابع سوادکوه ، روستایی بکر و دست‌نخورده به نام سنگده قرار دارد. این روستا در قلب جنگل‌های هیرکانی در کنار شروین کوه و شهریار کوه، مکانی وسوسه‌انگیز برای گشت و گذار است. زیبایی جنگل سنگده با درختان سر به فلک کشیده راش به خصوص در فصل برگ‌ر‌یزان چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند . بیایید با سفرزون در طبیعت این ناحیه قدم بزنیم و خستگی کار و فعالیت‌های روزمره را فراموش کنیم:

معرفی روستا و جنگل سنگده

در جنوب شرقی شهر ساری، روستای سنگده از توابع دودانگه قرار دارد که از ییلاقات استان مازندران است. از یک طرف جنگل و کوه‌های البرز و از سوی دیگر شالیزار ها، مزارع و باغ‌های میوه، جلوه خاصی به این روستا بخشیده است. این روستا در کنار منطقه حفاظت‌شده بولا قرار دارد که یکی از زیستگاه‌های پلنگ، گرگ، خرس قهوه‌ای، گوزن و پازن است. در گذشته سنگده را  سید محله یا سیدده می‌گفتند چرا که اکثر مردم این روستا سید بودند. این روستا در سال ۱۳۸۵ نزدیک ۱۵۲۸نفر جمعیت داشته است.

جنگل سنگده  بخشی از جنگل‌های هیرکانی با قدمتی بیش از ۳۰ میلیون سال است که از قدیمی‌ترین جنگل‌ها در دنیا به حساب می‌آید و عمر آن‌ به دوره ژوراسیک برمی‌گردد. نام قدیم این منطقه هیرکانیا، به معنای سرزمین گرگ‌ها بوده است. جنگل راش در ارتفاع ۹۰۰ متری سطح دریا، منطقه‌ای چند هکتاری در دل جنگل‌های اطراف روستای سنگده است که به زبان محلی مازندرانی “مرسی سی” گفته می‌شود. البته تنوع گونه گیاهان و درختان در جنگل روستای سنگده خیلی زیاد است. در ارتفاعات پایین‌تر این جنگل می‌توانید درخت گیلاس وحشی، ون یا زبان‌گنجشک و انواع مختلفی از افرا را ببنید و لذت ببرید. درخت راش به علت مقاوم بودن به سرما در ارتفاعات بالای هزار و ۵۰۰ متر تا دو هزار متر بیشترین فراوانی و رشد را دارد و هرچه به نوک  قله‌های نروخرو نزدیک می‌شویم به  تعدادشان افزوده می‌شود. قد درخت‌های راش اینجا به ۴۰ متر هم می‌رسد و به صورتی باورنکردنی منظم و مرتب در کنار یکدیگر رشد کرده‌اند، گویی ستون آسمان هستند. درختان زیبای راش در مناطق کم‌ارتفاع شمال کشور کمیاب هستند و به خاطر همین است که این جنگل ارزش طبیعی زیادی دارد.

لذت از طبیعت و تفریح در دل جنگل‌های چند میلیون ساله

پیاده‌روی در جنگل: در گوشه گوشه این جنگل زیبایی‌هایی وجود دارد که ما را مسحور می‌کند. در جاده جادویی‌اش قدم بزنید و برای لحظاتی، آرامش را تجربه کنید. با یک پیاده‌روی سبک و آرام نیم ساعته می‌شود به انتهای جنگل راش رسید. شیب ملایم و هوای خنک، پیاده‌روی در جنگل را دلپذیرتر می‌کند.

رانندگی: رانندگی در بخش‌هایی از این جنگل هم به نوعی دیگر لذتبخش است. برای رانندگی در جنگل نیاز به ماشین‌های آنچنانی و شاسی‌بلند نیست حتی با پراید هم می‌توانید تا مسیرهایی در جنگل سنگده پیش بروید و لذت ببرید.

کمپینگ: اگر خسته شده‌اید می توانید همراه با دوستان بساط کمپینگ و پیک نیک را برپا کنید و در این محیط دل‌انگیز از گذر زمان لذت ببرید. البته حواستان باشد که با ریختن زباله و یا روشن کردن آتش در محل نامناسب به این زیبایی‌ها آسیب نزنید.

دوچرخه‌سواری: دوچرخه‌سواری در مسیرهای رویایی جنگل سنگده نیز تجربه‌ای متفاوت و منحصر به فرد است. پس دوچرخه خود را بردارید، به این مکان دل‌انگیز بروید و کلی خاطره بسازید.

عکاسی: درختان زیبا و بلند، خروش رودخانه و ریزش آبشار سوژه‌هایی بکر و تماشایی برای عکاسی هستند. پس دوربین عکاسی‌تان را جا نگذارید.

قدم زدن در کنار رودخانه هفت لول، لمس واقعی طراوت

همان طور که در جنگل پیش می‌رویم صدای حرکت آب، شور و شوقی وصف‌ناشدنی در دل ایجاد می‌کند. از میان جنگل راش رودخانه‌ای خروشان به نام رودخانه کسلیان می‌گذرد که زیبایی و طراوت منطقه را چندین برابر و خستگی راه را بی‌معنا می‌کند. محلیان به این رودخانه هفت لول می‌گویند. علاوه بر هفت لول این جنگل دارای چشمه‌ها و رودخانه‌های بسیاری است. یکی از این چشمه‌ها، چشمه‌ای است که در کنار آن یک آلاچیق بزرگ با معماری خاص به نام تلار سربند قرار گرفته است. گفتنی است که آب روستای سنگده را همین چشمه تامین می‌کند.

یکی از زیباترین آبشارهای خزه‌ای ایران در انتظارتان است

پس از چند ساعت پیاده‌روی در جاده‌ی روستایی و سپس مسیری جنگلی به یکی دیگر از جاذبه‌ها که در دل جنگل خودنمایی می‌کند می‌رسیم. صدای سحرانگیز ریزش آب آبشار زیبای اوبن لطف و آرامش خاصی برایمان به ارمغان می‌آورد. آبشار اوبن ، مرز بین سمنان و مازندران است و ارتفاعش از سطح آب‌های آزاد به حدود هزار و ۸۰۰ متر می‌رسد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای خزه‌ای شمال ایران به حساب می‌آید. سرچشمه این آبشار چشمه‌های طبیعی بالادست است که پس از سرازیر شدن در میان جنگل به رود تجن می‌ریزد.

بهترین زمان سفر به این جنگل

از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای دی ماه، بهترین زمان سفر به جنگل سنگده زیباست، هرچند که هر فصل این جنگل، زیبایی خاص خودش را دارد. برگ‌های تازه روی شاخه‌ها در بهار، نسیم خنک تابستان،  هزار رنگ برگ‌های پاییزی ریخته شده در جاده‌های جنگلی و لباس سفید برف بر تن درختان در زمستان هر کدام به زیبایی منحصر به خود را داراست. در زمستان به ویژه در دی و بهمن جاده‌های این منطقه به دلیل برفگیر بودن، بسته می‌شود. همچنین روزهای بارانی نیز ممکن است بارش، موجب لغزنده شدن مسیر و حتی ریزش سنگ و سنگریزه شود.  همین طور مسیرهای کوهستانی جنگلی گاهی گرفتار مه غلیظ می‌شود. حتما نکات ایمنی را به هنگام سفر در این منطقه در این فصول رعایت کنید.

دیدنی‌های نزدیک جنگل سنگده

- دشت سرسبز بندبن: در دامنه قله نروخرو دشتی سرسبز قرار دارد. با گذشتن از جنگل راش و پوشش گیاهی درختچه‌های ازگیل وحشی و زرشک، دشت زیبای بندین خودنمایی می‌کند.

۲- قله‌های نروخرو با ارتفاعی نزدیک به سه هزار و ۶۲۰ متر هم یکی از زیباترین قله‌های جنوب شهرستان ساری و سوادکوه است که کوهنوردان زیادی در فصل تابستان به این جاذبه طبیعی سفر می‌کنند.

اقامت و کمپ در جنگل سنگده

هزینه ورود : ورود به جنگل سنگده برای همه افراد آزاد و رایگان است.

آدرس جنگل سنگده : تهران- فیروزکوه- پل سفید- دودانگه- روستای سنگده

مسیر دسترسی به جنگل سنگده :

۱- از تهران: پس از عبور از دماوند، از جاده فیروزکوه به سمت پل‌سفید حرکت می‌کنیم. در ابتدای شهر پل سفید مسیر انحرافی که  ۲۵ کیلومتر جاده جنگلی خیلی زیبایی‌ست برای روستای سنگده وجود دارد. این مسیر سه و نیم ساعت طول می‌کشد.

۲- از غرب استان مازندران مثل بابل و قائمشهر: از قائمشهر وارد جاده فیروزکوه شده و از انتهای پل‌سفید وارد مسیر روستای سنگده می‌شویم.

۳- از ساری: از ساری به سمت کیاسر حرکت کنیم و به سمت سد شهید رجایی و شهر فریم می‌رویم. در ادامه پس از عبور از روستاهای مجی، کلیج کلا، دادکلا و سودکلا به روستای سنگده می‌رسیم. طول سفر حدود ۲ ساعت است. البته مسیر جاده فیروزکوه و پل سفید هم مسیر مناسبی برای اهالی شهر ساری است.

۴- از سمنان: جاده کیاسر و شهر فریم بهترین مسیر است.

۵- از شهمیرزاد: راه نزدیک جاشم است که جاده‌ زیبایی هم دارد .

با هم به یکی دیگر از جنگل‌های زیبا و بکر شمال سفر کردیم. جنگل سنگده و به طور کلی جنگل‌های هیرکانی میراثی پرارزش و در عین حال بسیار چشم‌نواز است که باید با تمام وجود از آن مراقبت کنیم. آیا این جاذبه طبیعی زیبا را در لیست سفرهای خود قرار می‌دهید؟ لطفا نظرات، تجربیات و خاطرات خود را درباره این جنگل زیبا با مخاطبان سفرزون در میان بگذارید.

کویر مرنجاب ، اطلاعات کافی درباره مسیرهای دسترسی، تور کویر و هزینه سفر

تا چند سال گذشته کسی تصور نمی‌کرد که برای تفریح و گشت و گذار، کوه و جنگل و دریا را کنار بگذارد و کویر را از میان مقصدها انتخاب کند. اما مدتی است که ماجراجویی در کویر در میان گردشگران محبوب شده است. البته که ایران منطقه‌ی محبوبی برای کویرگردی است. یکی از این مناطق پر طرفدار کویر مرنجاب است. با سفرزون همراه شوید تا هرچه برای گردشگری در کویر لازم است را در این مطلب بخوانید.

کویر مرنجاب کجاست؟

کویر مرنجاب در استان اصفهان و در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته و فاصله‌ی آن تا شهر کاشان حدود ۵۳ کیلومتر است. این منطقه در زمان صفویان، در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار گرفته بود و یکی از محل‌های محبوب شاه عباس صفوی بود. تا جایی که اسناد تاریخی می‌گویند نام مرنجاب را پادشاه محبوب صفوی انتخاب کرده است. شکل اصلی نام این منطقه «مرد رنج آب» بوده که نشان از سختی تامین آب شیرین در منطقه داشته است. گذر زمان و تغییر در واژگان از این نام مرنجاب را ساخته است.

کدام راه مناسب‌تر است؟

بهترین مسیر برای دسترسی به این کویر این است که از آران و بیدگل به طرف پادگان شهر حرکت کنید. حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر دسترسی به مرنجاب، جاده‌ای خاکی است. پس از طی کردن این جاده‌ی خاکی با کویر بی‌کران مرنجاب روبه رو هستید.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

اگر از آن دسته افرادی هستید که تحمل گرما و نور مستقیم خورشید برایتان دشوار است، باید بگوییم تقریبا در تمام طول سال در کویر با این شرایط رو به رو خواهید شد. اما بهترین زمان برای گردش در این پهنه‌ی نارنجی رنگ، از اول آبان تا اواخر فروردین است. اگرچه در این زمان هم ساعت‌های گرمی از روز را تجربه می‌کنید، اما به طور کلی می‌توان گفت درجه‌ی حرارت این منطقه در پاییز ، زمستان و اول بهار قابل تحمل‌تر است.

اگرچه مرنجاب منطقه‌ای کویری و بسیار گرم است، اما به دلیل آب و غذای کافی که در این منطقه وجود دارد می‌توان به جز رمل‌های طلایی ماسه ، گیاهان مختلفی را در آن دید. این منطقه همچنین محل زندگی شغال، روباه، آفتاب پرست، انواع مار و مارمولک نیز هست. در ساعت‌های خنک، می‌توان پرندگانی مانند عقاب و شاهین را بر فراز این تپه‌های کویری دید.

سفر به کویر مرنجاب در زمستان

مانطور که اشاره کردیم، در زمستان هوای روز کویر مرنجاب بسیار معتدل‌تر است. اما در عین حال باید بدانید که شب‌های کویری در زمستان بسیار سرد و طاقت‌فرسا خواهند بود. به همین دلیل این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد که کدام فصل را برای سفر خود انتخاب می‌کنید. اگر واقعا از گرما فراری هستید و اصلا طاقت تحمل گرما را ندارید، می‌توانید زمستان را به قیمت شب‌های بسیار سرد به جان بخرید. اگر در زمستان قصد سفر به کویر مرنجاب را دارید، بهتر است فکر کمپ زدن در دل کویر را از سر خود بیرون کنید. هوای بیرون واقعا قابل تحمل نیست. به همین دلیل در فصل زمستان توصیه می‌شود که تنها در کاروانسرای کویری اقامت داشته باشید و از امکانات آن استفاده کنید.

تفریحات کویر مرنجاب

با ورق زدن عکس‌های کویر، این حس به بیننده دست می‌دهد که سراسر سکوت است و یکنواختی. اما به شما قول می‌دهیم در سفر به کویر مرنجاب برای تفریح وقت کم بیاورید.

گردشگری در کویر بدون حصار کفش

در ساعت‌هایی که هوا رو به خنکی می‌رود، می‌توانید در مسیر رمل‌ها پیاده‌روی کنید. اگر لمس نزدیک طبیعت برایتان احساس خوشایندی را زنده می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم در مسیرهایی که ماسه‌ها عمق کمتری دارند، بدون کفش راه بروید. برای صعود از تپه‌های شنی بهتر است با کفش مسیر را طی کنید.

لذت شناور شدن روی ماسه‌ها

وقتی از یک نمای کلی به کویر نگاه کنیم، متوجه شیب تپه‌های ماسه‌ای آن می‌شویم. سند بوردینگ یا اسکی روی شن یکی از تفریحات مرسوم دنیا در مناطق کویری است. از مزایای اسکی روی شن این است که آلاینده‌ای ندارد و آسیبی به طبیعت کویر وارد نمی‌کند. در عین حال می‌توانید نهایت هیجان را با آن تجربه کنید.

قافله شترها، میزبانان نجیب برای سواری مسافران

یکی از لذت‌بخش ترین تفریحات کویر مرنجاب ، شترسواری است. زیباترین صدایی که سکوت کویر را درهم می‌شکند، صدای زنگوله‌های شترها است. سواری شترها اگرچه هیجان ندارد، اما می‌تواند انتخاب مناسبی برای لحظه‌های آرام کویری باشد. پس از تجربه‌ی این بخش ساده نگذرید.

کویر پیمایی با چهارچرخ‌های هیجان انگیز

موتورهای چهارچرخ یکی از امکاناتی هستند که چند سالی است در کویر رونق گرفته است. با کرایه‌ی این موتورها، می‌توانید در میان ماسه‌ها بچرخید و هیجان کویر را در این بخش تجربه کنید. قیمت هر ۱۰ دقیقه سواری با موتور چهارچرخ ۱۰ هزار تومان است.

شب کویر مرنجاب

تورهای کویر معمولا یک روزه هستند. اما پیشنهاد ما به شما این است که بدون دیدن آسمان کویر در شب آن را ترک نکنید. نمایش آسمان کویر بعد از غروب کم کم آغاز می‌شود. هرچه به انتهای شب نزدیک‌تر می‌شوید، بیشتر می‌توانید صحنه‌ی نمایش کهکشان راه شیری را ببینید. اگر دوربین عکاسی حرفه‌ای دارید، عکاسی در شب کویر مرنجاب را حتما امتحان کنید.

شب‌ها خبری از تابش آفتاب نیست و ستاره‌ها آنقدر نزدیک می‌شوند که گه‌گاهی می‌خواهید دست خود را دراز کنید و یکی از آنها را برای خود بردارید. رصد ستارگان یکی از تفریحاتی است که تنها در شب می‌توانید انجام دهید. اگر عاشق دیدن ستارگان هستید و آلودگی و شلوغی شهرهای بزرگ اجازه انجام این کار را به شما نمی‌دهد، پس حداقل یک شب را در کویر سپری کنید. لذت دیدن دب اکبر و دب اصغر را از دست ندهید. به پشت روی شن‌های کویری دراز بکشید و ساعت‌ها چشم به آسمان بدوزید. شب کویر مرنجاب شما را مبهوت عظمت خود می‌کند.

تجربه هیجان و افزایش فشار خون با تور آفرود

در گذشته این منطقه محل محبوب آفرودبازها بود. ماشین‌های آفرود یکی از تفریحات پرطرفدار و لوکس منطقه به حساب می‌آمدند. اما به دلیل تاثیر مخربی که این ماشین‌ها بر طبیعت کویر داشتند، حضور ماشین‌های آفرود دو دیفرانسیل محدود شد. اگر قصد آفرود سواری دارید از کارشناسان منطقه اطلاعات دقیق این محدودیت را جویا شوید.

وجود کویرها و مناطق کوهستانی مختلف باعث شده تا کاروان‌های آفرود به قصد بازدید از این مقصدها، راهی بخش‌های مختلفی از ایران شوند. یکی از بخش‌های ایران که می‌توانید در آن از طبیعت بی حد و مرز لذت ببرید، همین کویر مرنجاب است. در کویر بدون وجود هیچ گونه مانعی می‌توانید سرعت و فراز و فرود را تجربه کنید. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، آفرود در کویر مرنجاب قوانین و مقرراتی دارد که قبل از رفتن باید حتما مد نظر قرار دهید. البته رانندگی در این شرایط بر خلاف چیزی که تصور می‌کنید، بسیار دشوار است و نیاز به مهارت بالایی دارد.

اما باید بدانید که در کویر مرنجاب می‌توانید با هزینه‌ای در حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر نفر، سوار بر خودرو‌های آفرود شوید و شما نیز هیجان را تجربه کنید.

جاذبه‌های اطراف و جاهای دیدنی کویر مرنجاب

اگر قصد اقامت بیش از یک روز را در دل کویر دارید، بهتر است سری به جاذبه‌های اطراف نیز بزنید. البته باید بدانید که تفریح در دل کویر آنقدر لذت‌بخش است که یک روز کامل شما را در بر خواهد گرفت اما به هر صورت حیف است که چنین مسافتی را پشت سر گذاشته باشید و لذت دیدن سایر جاذبه‌های اطراف را از دست بدهید.

تماشای تاریخ در میان ماسه‌ها

در قسمت شرق کویر، چاه تاریخی دستکن قرار گرفته که هنوز هم می‌توان از آن آب برداشت کرد. دیگر جاذبه‌های منطقه، قلعه‌ی مرنجاب و قنات آن است که در گذشته در مسیر راه ابریشم قرار داشتند.

جزیره‌ سرگردان اصفهان

این جزیره در مجاورت منطقه و در دل دریاچه نمک قرار گرفته. در گذشته معتقد بودند که جزیره‌ی سرگردان شناور است و حرکت می‌کند. البته امروزه مشخص شده است که این باور درست نیست و خطای دید باعث می‌شد که تصور کنیم جزیره در حال حرکت است. اگر قصد دیدن این بخش از کویر را دارید، بهتر است به همراه گروه و راهنمای خود به آن سفر کنید.

کوه کلنگ

کوه کلنگ تنها حدود پنج کیلومتر از کاروانسرا و محل اقامت شما فاصله دارد. بسیاری از بازدیدکنندگان جذب جنس منحصر به فرد این کوه می‌شوند. همچنین مکان بسیار زیبایی برای عاشقان عکاسی خواهد بود.

چاه کنجه

چاه کنجه که در فاصله ۵ کیلومتری از کاروانسرا قرار گرفته، یکی از عجایب این کویر است. باور کردن این موضوع بسیار دشوار است که در دل کویر، چاهی پر آب قرار داشته باشد که حتی درختان اطراف را نیز سیراب می‌کند.

خطب شکن

خطب شکن که در ۲۵ کیلومتری کاروانسرا قرار دارد، نام یک منطقه با شیب بسیار تند است. در گذشته که با شتر بار حمل می‌کردند، برای نگه داشتن بار روی شتر، از باربند‌های چوبی به نام خطب استفاده می‌نمودند. در این محل به دلیل شیب تند، خطب از شتر می‌افتاد و می‌شکست. به همین دلیل نام اینجا را خطب شکن گذاشته اند .

چاه هندوانه

چاه هندوانه یا همان چاله سنبک بر خلاف تصور شما یک چاه مثل چاه کنجه نیست. چاله سنبک در واقع  منطقه کشت هندوانه است که به منظور آبیاری، چاله‌های مختلفی را روی زمین آن کنده‌اند. این عمل نوعی از آبیاری جزیره‌ای محسوب می شود. این منطقه در ۴۵ کیلومتری کاروانسرا قرار دارد.

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، پس حتما آن روی دیگر کویر مرنجاب را هم نظاره‌گر باشید. روی دیگری که از خشم و هیاهوی آفتاب دور شده و با آرامش شما را در آغوش می‌گیرد. اگر خوش شانس باشید، حتی می‌توانید بارش شهاب سنگ‌ها را هم در آسمان ببینید. نقطه‌ای نورانی که چند لحظه‌ای می‌سوزد و از بین می‌رود. نقطه‌ای که نشان دهنده تکه‌ای بزرگ از یک سیاره است.

کمپ کویری در مرنجاب

اکثر افرادی که عاشق واقعی طبیعت هستند، ترجیح می‌دهند که شب را در دل کویر به صبح برسانند. اگر شما نیز جزء این دسته افراد هستید، باید نکاتی را در نظر بگیرید.

  • اصلا به صورت انفرادی کمپ نزنید. حداقل تعداد برای کمپ زدن در کویر مرنجاب باید بین ۵ تا ۷ نفر باشد.
  • حتما از چادر ضد آب با توری بند استفاده کنید.
  • دور محل کمپ خود را با نفت یا گازوئیل یک دایره بکشید تا حشرات و حیوانات مختلف به شما حمله نکنند.
  • بهتر است حتما آتشی بزرگ درست کنید که تا نزدیکی صبح روشن باشد.
  • اسپری ضد حشره همراه خود بیاورید و قبل از خوابیدن استفاده کنید.
  • شب‌های کویر بسیار سرد است. تصور نکنید که کویر به دلیل حرارت بالا شب‌های گرمی هم دارد. لباس گرم و پتو به اندازه کافی همراه خود داشته باشید.
  • آب به اندازه کافی همراه خود بیاورید.
  • بهتر است چادر را در نزدیکی وسیله نقلیه خودتان به پا کنید.
  • سنگ فرش نزدیک کاروانسرای عباسی، محلی مناسب برای کمپ زدن شما خواهد بود.

هزینه سفر به کویر مرنجاب

خوشبختانه هزینه سفر به کویر مرنجاب اصلا زیاد نیست. اگر با وسیله نقلیه شخصی خودتان سفر کنید که تنها هزینه‌های جاری مثل بنزین و خوراک پیش روی شما خواهند بود. اگر بخواهید شب را در کویر سپری کنید و دیدن ستاره‌ها را از فاصله ای نزدیک تجربه کنید ، باید حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بابت اقامت خود در کاروانسرای کویر بپردازید. البته برخی ترجیح می‌دهند داخل کویر کمپ بزنند که به این شکل لازم به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.

البته برای ورود به کویر با وسیله شخصی ۵ هزار تومان، ون ۱۵ هزار تومان، مینی‌بوس ۲۰ هزار تومان و اتوبوس ۴۰ هزار تومان باید بپردازید.

پیشنهاد ما به شما انتخاب تور است. آژانس‌های مسافرتی در حال حاضر تور‌های یک و نیم روزه کویر مرنجاب را به قیمت تقریبی ۱۰۰ تا۳۰۰ هزار تومان برگزار می‌کنند. این واقعا مقرون به صرفه است، زیرا هزینه اقامت، صبحانه، نهار و رفت و برگشت شما را نیز پوشش می‌دهد. اما هزینه تفریحات شخصی را باید خودتان پرداخت نمایید. البته هزینه این تفریحات هم خیلی زیاد نیست.

به عنوان مثال شتر سواری حدود ۱۰ هزار تومان هزینه دارد. همچنین اگر قصد دارید تا آدرنالین خون خود را با سواری موتور چهار چرخ بالا ببرید، به ازای نیم ساعت حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان باید پرداخت کنید. گران‌ترین تفریح در کویر مرنجاب، تور آفرود ویژه چهار نفره به قیمت تقریبی ۴۰ هزار تومان است. در صورت تمایل هم می‌توانید یک راننده را از صبح تا عصر در اختیار داشته باشید و هزینه تقریبی ۳۵۰ هزار تومان را پرداخت نمایید.

بهترین مکان‌ها برای اقامت در کویر مرنجاب

بسیاری از مسافران کویر، کمپ زدن در پهنه‌ی ماسه‌ها را به خوابیدن در چهار دیواری ترجیح می‌دهند. اما اگر به هر دلیلی تمایل به چادر زدن در شب ندارید به این اقامت‌گاه‌ها سر بزنید.

کاروانسرای مرنجاب ، بازمانده‌ی جاده ابریشم

همان قلعه‌ی مرنجاب است که به دستور شاه عباس صفوی برای استراحت مسافران راه ابریشم ساخته شد. امروز هم این کاروانسرا همان رونق گذشته را دارد و محل اقامت گردشگران کویری است. این کاروانسرا تجهیزات رصد ستاره‌ها را روی پشت بام بنا قرار داده و شما می‌توانید به راحتی در آسمان پر ستاره‌ی کویر غرق شوید.

لذت راحتی در کاروانسرای کویری

بیشتر از ده سال است که کاروانسرای مرنجاب مرمت شده و میزبان مردم است. اتاق‌های این مجموعه کوچک اما راحت هستند و شب آرامی را برای شما فراهم می‌کنند. به دلیل اینکه برای دور کردن حشرات خطرناک در محیط داخلی کاروانسرا سمپاشی صورت می‌گیرد، بهتر است در فضاهایی مانند پشت بام نخوابید. همچنین بهتر است بدانید تا حدود سه کیلومتر در اطراف کاروانسرا تلفن همراه شما آنتن دارد. قبل از گذر از این محدوده همراهان خود را مطلع کنید.

دورتر از قلب کویر

در فاصله‌ی حدود ۳۰ کیلومتری از کاروانسرا مجتمع گردشگری ستاره شب‌های کویر و اکو کمپ احمد میزبان‌های کویری دیگری هستند که می‌توانید برای اقامت به آن‌ها مراجعه کنید. این اقامت‌گاه‌ها دارای تفریحات کویری نیز هستند.

چه غذاهایی باید در کویر میل کنیم؟

کویر شرایط آب و هوایی بسیار منحصر به فردی دارد. به همین دلیل باید بدانید که چه غذایی را در کویر مصرف کنید. اگر در یکی از دو کاروانسرای کویر مرنجاب اقامت داشته باشید، به یک غرفه کوچک فروش اجناس ضروری دسترسی خواهید داشت. در غیر این صورت باید چند نوع ماده غذایی همراه خود داشته باشید.

در درجه اول باید گفت بهتر است هر گونه ماده غذایی که به سرعت فاسد می‌شود را همراه خود نبرید. به عنوان مثال همراه آوردن شیر و یا غذاهای گوشتی اصلا انتخاب مناسبی نیست. حتما چندین بطری آب همراه خود بیاورید و هر نیم ساعت جرعه‌ای از آن را بنوشید. بهتر است نوشیدنی‌های شیرین همانند آب‌میوه نیز همراه خود داشته باشید. همچنین در کویر به دلیل گرمای هوا، ممکن است بدن شما آب زیادی از دست بدهد. از دست دادن آب باعث می‌شود تا تعادل بین املاح معدنی بدن شما بر به‌هم بخورد. از این رو می‌توانید یک بسته پودر املاح معدنی از داروخانه‌ها تهیه کرده و در آب نوشیدنی خود حل نمایید.

ترجیحا وعده‌های ساده مثل خرما، شکلات‌های کوچک، بیسکوییت یا کیک‌های صبحانه همراه خود داشته باشید و اجازه ندهید که قند خون شما افت کند. مصرف آب همراه با املاح معدنی بسیار توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید کنسرو‌های فاسد نشدنی مثل لوبیا همراه خود بیاورید و در کمپ آن را گرم کنید. این بهترین گزینه به عنوان وعده غذایی محسوب می‌شود.

آیا سفر به کویر خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید به جرات پاسخ مثبت داد. این مسئله نباید شما را از سفر به کویر باز دارد، بلکه باید فقط باعث شود که احتیاط بیشتری داشته باشید.

  • در کویر حیوانات مختلفی وجود دارند که ممکن است شما را بگزند.
  • در شن‌های کویری، عقرب و مارهای مختلف صحرایی زندگی می‌کنند که باید مراقب آنها باشید.
  • بهتر است برای جلوگیری از گزیدگی توسط مار و عقرب، کفش ساق دار پا کنید.
  • احتمال گم شدن در کویر بسیار زیاد است، پس حتما با راهنما سفر کنید.
  • از دست دادن بیش از حد آب و قند در بدن باعث ایجاد شوک می‌شود. پس حتما آب و مواد قندی به اندازه کافی همراه خود داشته باشید.
  • اصلا با یک ماشین و به صورت انفرادی وارد کویر نشوید. خطر خرابی ماشین و گیر افتادن در دل کویر وجود دارد. حتما به صورت گروهی سفر کنید.

مسیر دسترسی به کویر مرنجاب

اگر نگاهی کوتاه به نقشه ایران بیاندازید، خواهید دید که کویر مرنجاب، کمترین فاصله را تا شهرستان آران و بیدگل دارد. البته برای آغاز تور کویرگردی خود، می‌توانید شهر‌های اصفهان، قم، کاشان و یا حتی سمنان و تهران را به عنوان مقصد قرار دهید. اگر با ماشین شخصی سفر کنید، مسافت و مدت زمانی که باید طی کنید به صورت تقریبی زیر است:

  • اصفهان تا آران و بیدگل ۲۱۵ کیلومتر و حدود ۲ ساعت و نیم
  • از قم تا آران و بیدگل ۱۱۷ کیلومتر و ۱ ساعت و نیم
  • از کاشان تا آران و بیدگل ۱۵ کیلومتر و ۱۵ دقیقه
  • از سمنان تا آران و بیدگل ۳۸۶ کیلومتر  و ۴ ساعت
  • از تهران تا آران و بیدگل ۲۵۹ کیلومتر و ۳ ساعت

بعد از رسیدن به آران و بیدگل حدود ۵۳ کیلومتر دیگر باید بروید تا به کویر برسید.

مسیر سمنان تا مرنجاب، از دل کویر می‌گذرد و در طول مسیر با جاذبه‌های مختلفی مثل دریاچه نمک و کاروانسرای سفید آب رو به رو خواهید شد. در ضمن برای عبور از این مسیر کویری، حتما باید از یک خودروی مطمئن مخصوص آفرود استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است در مسیر بمانید.

اگر با وسیله نقلیه شخصی خود سفر می‌کنید، بهتر است خودتان را به شهرستان آران و بیدگل برسانید. از داخل شهرستان، دو مسیر برای رسیدن به کویر وجود دارد. مسیر اول از طریق جاده پادگان ارتش و مسیر دوم از طریق جاده ابوزیدآباد است. مسیر ابوزیدآباد برای افراد مبتدی اصلا مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است خودتان را به پادگان ارتش برسانید و از آنجا وارد جاده خاکی منتهی به کویر شوید.

تور کویر مرنجاب

سفر به این کویر با وسایل نقلیه عمومی همانند اتوبوس یا قطار اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. زمانی که شما خودتان را به شهرستان آران و بیدگل برسانید، یک جاده ۴۵ کیلومتری پیش روی شما است که اصلا آسفالت هم نشده. اگر کمی در شهرستان آران و بیدگل پرس و جو نمایید، شاید برخی از محلی‌ها را پیدا کنید که در ازای دریافت مبلغی، شما را به داخل کویر ببرند.

توجه داشته باشید که بهترین گزینه برای بازدید از مرنجاب، همراهی با برگزارکنندگان تور یا عاشقان آفرود است. حتی اگر وسیله نقلیه شما برای کویرنوردی طراحی شده است هم، امکان گم شدن در مسیر زیاد است. به همین دلیل اصلا تنها سفر نکنید و حتما همراه تور یا کاروان آفرود باشید. همراهی با تور کویر مرنجاب لذت زیادی دارد که بعد از تجربه آن، جزء یکی از طرفداران همیشگی آن خواهید شد.

ملزومات سفر به کویر مرنجاب

سفر به کویر سفری نیست که اکثر افراد آن را تجربه کرده باشند. به همین دلیل شاید واقعا در مورد ملزوماتی که باید همراه بیاورید، اطلاعاتی نداشته باشید. به همین دلیل قصد داریم تا به چند مورد از وسایلی که حتما باید همراه خود داشته باشید اشاره کنیم:

  • آب معدنی
  • خوراکی
  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • لباس آستین دار
  • کفش ساق دار
  • کلاه لبه دار
  • پاور بانک
  • وسایل کمپ
  • وسایل احتراق و آتش درست کردن
  • بنزین اضافی
  • نفت یا گازوئیل
  • وسایل طبخ یا گرم کردن غذا
  • وسایل عکاسی
  • زاپاس خودرو
  • چراغ قوه
  • کیسه خواب
  • پول نقد
  • وسایل کمک‌های اولیه
  • قطب نما
  • اسپری ضد حشره
  • کفش اضافی یا صندل
  • کارت شناسایی (شناسنامه برای اقامت در کاروانسرا)

چیزهایی که نباید فراموش کنیم

اگر تا به حال به سفر کویری نرفته‌اید، بهتر است مواردی را رعایت کنید. پیاده‌روی در کویر به انرژی زیادی احتیاج دارد. پس بهتر است کوله پشتی خود را سبک ببندید. اما همراه داشتن جی پی اس، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر، کرم ضد آفتاب و کفش مناسب از واجبات سفر شما خواهد بود. بطری آب تنها وسیله‌ای است که در به همراه داشتن آن نباید تردید کرد.

برای پیمایش کویر با افرادی که راه بلد هستند همراه شوید. امنیت این منطقه بالا است؛ اما برای راحتی بیشتر بهتر است کودکان را در این سفر با خود همراه نکنید.