سوغات لاهیجان ، زادگاه چای ایرانی

نام لاهیجان با چای گره خورده است؛ چای خوش‌عطر و طعم ایرانی. اما سوغاتی‌های این شهر فقط به این نوشیدنی گرم خوش‌طعم محدود نمی‌شود. در واقع سوغاتی‌هایش انقدر تنوع دارد که گاهی انتخاب از بین آنها سخت است. البته وقتی یک شهر سوغاتی‌های زیادی داشته باشد هربار می‌توانید یکی از آنها را با خود به خانه بیاورید و چه چیز جذاب‌تر از سوغاتی‌های متنوع از شهر محبوبی که از سفر به آنجا و دیدن زیبایی‌هایش خسته نمی‌شویم. این مطلب مجله گردشگری سفرزون را به معرفی سوغات لاهیجان سرسبز و زیبا اختصاص داده‌ایم. سوغات‌هایی که بعضی‌هاشان را می‌شناسیم و بعضی‌ها را نه. اگر دوست دارید بدانید لاهیجان چه سوغاتی‌هایی دارد با ما همراه شوید.

چای لاهیجان


اول همه سراغ معروف‌ترین سوغات یعنی چای لاهیجان می‌رویم. تا قبل از اینکه حاج محمدمیرزا کاشف‌السلطنه چایکاری را به ایران وارد کند، حدود ۱۲۰ سال پیش، قهوه نوشیدنی گرم محبوب ایرانیان بود. شاهزاده قجری احتمالا از طعم چای انقدر خوشش آمده بود که هوس کرد در چای‌کاری در ایران چای‌کاری راه بیاندازد. برای این کار باید محل مناسب کاشتن چای را پیدا می‌کرد، جایی که اقلیمی شبیه به شرق آسیا داشته باشد تا بوته‌های چای در آن به عمل بیاید.

به نظر شاهزاده، گیلان و شهر لاهیجان مناسب‌ترین محل چای‌کاری در ایران بودند و اشتباه نکرده بود. چای در لاهیجان به عمل آمد و جای قهوه را گرفت. حالا بعد از بیش از یک قرن، چای همچنان محبوب است و به عنوان سوغات لاهیجان جایگاه ویژه‌ای دارد و به خارج از ایران هم صادر می‌شود. مزار پدر چای ایران هم روی یک تپه چای که زمانی جزو املاکش بود، قرار دارد.

چای سرگل ممتاز بهاره لاهیجان هم معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع چای است. طعم و رنگ چای بهاره با چای‌های تابستانه و پاییزه متفاوت است و نسبت به آنها تلخی و گسی بیشتری دارد.

کلوچه

وقتی از چای لاهیجان حرف می‌زنیم امکان ندارد کلوچه را به یاد نیاوریم. کلوچه شیرینی است که آن را به عنوان سوغات شمال می‌شناسیم، اما جالب است بدانید زادگاه کلوچه، در اصل، لاهیجان است. محمدعلی بگلری اولین بار در دهه ۳۰ شمسی کلوچه را به روش سنتی در لاهیجان پخت که بعدها به نام کلوچه نوشین به تولید انبوه رسید. طعم و کیفیت خوب باعث شد که کلوچه خیلی زود جای خود را در میان ایرانیان پیدا کند. کارخانه‌های نوشین، نادری، نادی و پیمان تولیدکننده‌های اصلی کلوچه لاهیجان هستند

انواع مربا

نام شمال با طعم و عطر مرباهای متنوع و هزار خاطره خوش پیوند خورده‌ است. این داستان درباره شهر چای و کلوچه شمال هم صادق است و مربا از معروف‌ترین سوغات لاهیجان هم هست. مربا از میوه‌هایی مثل تمشک، بهارنارنج، شقاقل و بالنگ که فقط در شمال پیدا می‌شوند، بهترین سوغاتی هستند تا عصرها طعم‌شان را در کنار چای خوش‌عطر مزه‌مزه و یاد خوش سفر را زنده کنیم. مربا را هم در بسته‌بندی کارخانه‌ای و هم خانگی می‌توانید از فروشگاه‌ها‌ وبازارچه‌های محلی تهیه کنید.

انواع رب


انواع رب‌ها هم از سوغاتی‌های معروف گیلان و لاهیجان هستند. رب‌هایی از مهم‌ترین اجزای خوراک‌های شمالی و محبوب ایرانی مثل فسنجان هستند مثل رب‌انار که بهترین نوعش با توجه به ذائقه‌تان (ترش، شیرین یا ملس) را می‌توانید در شهر لاهیجان پیدا کنید. رب‌های دیگری مثل رب آلوچه که باب طبع کسانی است که طعم ترش‌دوست دارند هم از بهترین سوغات لاهیجان به حساب می‌آید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های لاهیجان کلیک کنید.

برای دریافت راهنمای سفر به لاهیجان کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.