خانه طباطبایی ها ؛ کاشان زیباتر از یک شهر

آنان که به خانه طباطبایی ها رفته اند حتما این را تصدیق می کنند که زیبایی موجود در این خانه از زیبایی بسیاری از شهرها بیشتر است. معماری در این خانه در اوج خود است و تا حدی می تواند گفت خانه طباطبایی ها زیباترین خانه تاریخی کاشان است.

اگر به کاشان بروید و این خانه را نبینید به جرات به شما می گوییم که نیمی از زیبایی کاشان را از قلم انداخته اید، شاید بپرسید این خانه درون خود چه دارد که ما در سفرزون اینقدر از آن تعریف می کنیم. برای گرفتن جوابتان پیشنهاد می کنم با این مقاله از مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا علاوه بر اینکه با خانه طباطبایی ها و معماری منحصر به فردش آشنا می شوید نیم نگاهی هم به انواع زیبایی موجود در آن بندازید. پس با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی کاشان - خانه طباطبایی ها

جاهای دیدنی کاشان – خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها از جاهای دیدنی کاشان

صاحب خانه طباطبایی ها یکی از تاجران به نام کاشان و نطنز بوده است. به دلیل تمکن فوق العاده ای که داشته تصمیم می گیرد در سال ۱۲۵۰ این خانه را بسازد. او برای این کار، معمار معروف کاشان یعنی استاد علی مریم را به کار می گیرد. استاد علی مریم، سازنده خانه بروجردی ها و سرای امین الدوله است. شاید به همین دلیل است که خانه طباطبایی ها از خانه بروجردی ها و امین الدوله زیباتر و با شکوه تر است. ساخت این خانه حدودا ده سالی طول می کشد.

معماری این خانه که تمام شد کار گچ بری و نقاشی آن به یکی از شاگردان مطرح صنیع الملک سپرده می شود گرچه صنیع الملک عزیز دربار ناصرالدین شاه همواره به کار او نظارت داشت. چابکی و جسارت گچ بر جوان همراه با تجربه صنیع الملک این بنا را از نظر گچ بری یک سر و گردن از خانه های تاریخی کاشان بالاتر قرار داده است. نکته ای که بد نیست در مورد گچ بری ها بدانید این است که بسیاری از نقوش کچ الهام گرفته از نقشه های فرش ایرانی و مرغ اسلیمی است. دلیل این الهام گیری بر می گردد به پیشه صاحب خانه که تجارت فرش بوده است.

معماری خانه طباطبایی ها

شیوه معماری خانه طباطبایی ها از شیوه معماری درونگرا و حجاب دار پیروی می کند که در آن گودال باغچه به کار گرفته می شود.

شیوه گدال باغچه سبب شده خانه طباطبایی ها را در موقعیتی گود ادامه مطلب...

خرید بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.